Föreliggande historik om SMK Värnamo har sammanställts av Olle Grimstedt, medlem i klubben sedan 50-talet. Tävlingsdebuterade på "Ryttarstadion" i Värnamo 1954. Aktiv på 50 - 60 talet inom motocross, enduro, trial och roadracing med samma maskin, en Monark Blue Arrow, med denna körde Olle in på fjärde plats i Skåneloppets 250 cc klass 1956. Tävlade flitigt i roadracing i 125 cc med MV Augusta under åren 1957-1963. Gick sedan över till bil, då som kartläsare, främst åt Göran "Siken" Larson, paret deltog bl a i Tulpanrallyt 1963 och Midnattsolsrallyt samma år. Har även varit verksam inom styrelsen i SMK, under flera år dess sekreterare, samt ordf. i MC-sektionen. De två senaste decennierna ofta, anlitad som SVEMO domare i Enduro- och Roadracingtävlingar. Avslutningsvis, mångårig frilansjournalist och fotograf inom motorsport åt Värnamo Nyheter.
Av Ingemar Hultman Ordf. SMK Värnamo.
Trögt i början
I Början av Mars 1946 bildades Svenska Motorklubbens Värnamoavdelning. En publikdragande isbanetävling till förmån för den då aktuella Europahjälpen var ett av skälen till att klubben bildades. Göran Berlin, disponent på dåvarande cykelfabriken Appolo i Värnamo , blev klubbens första ordförande. Man värvade ihop medlemmar och en interimsstyrelse bildades. Den konstituerade sig sålunda, med titlar och allt: Ordf: Disponent Göran Berlin, V.Ordf: Bankdir. Arne Sjöberg, Sekr: Köpman Philip Wessman, Kassör: Affärsföreståndare Dennis Ejborn, Tävlingsledare: Köpman Carl C-son Lindberg, Klubbmästare: Källaremästare Per-Erik Svedbrandt. Övriga i styrelsen: Landsfiskal Olof Hallin, Filialföreståndare (Monark) Walter Persson, Verkmästare Walentin Heurlin och Köpman Edvin Björklund.
Den planerade isbanetävlingen på Prostsjön skulle bli en verklig attraktion. Tyvärr visade sig vädrets makter inte alls vara på SMK Värnamos eller Europahjälpens sida. Prostsjön hade ingen is tävlingsdags, man tvingades ställa in tävlingen och börja sin verksamhet med brist på 800:- i kassan.
Detta avskräckte emellertid inte medlemmarna i den nybildade klubben. Man satsade på nya djärva projekt och i september samma år genomfördes en "Rodeotävling", en tävlingsform innehållande en massa manöverprov, teknikkörning, Vippbrygga m.m. som kördes på tid. En populär tävlingsform, 45 ekipage deltog i tävlingen som avgjordes på gamla idrottsplatsen i Värnamo och blev en publiksuccé som bidrog till att klubbens ekonomi kom på plussidan. Fyrtiotalets isbanetävlingar på Prostsjön blev sedermera en attraktion som drog "man ur huse" och ekonomiska bakslag som den tilltänkta premiärtävlingen gav, drabbade sedan inte klubben. Planerad var också en jordbana i Apladalen, detta projekt genomfördes aldrig, till fromma och tacksamhet för många Värnamobor.
Storhetstiden i Skillingaryd
Den riktigt stora eran i SMK:s historia inleddes 1948 då det var "scramble" premiär i Skillingaryd. (Scramble) tidig benämning på Motocross). Den 30 maj kördes den hittills största tävlingen med bl a två av dåtidens främsta förare, B H Viney och B W Hall från England. Varg-Olle Nygren gjorde sitt genombrott genom att sensationellt bli tvåa efter Viney. 25 000 åskådare kom för att bevittna många dråpliga situationer och särskilt populärt tycks "vattenplasket" ha varit.
Året därpå var publiksiffran 30 000 och Skillingarydstävlingarna var landets störst i sitt slag. Helge Brinkeback, Norrköping på Arielsegrade före Nic Jansen, Belgien Sarolea.
Klubben seglade i medvind och friska satsningar gjorde hela bygden motorminded. som kuriosum kan nämnas att till isbanetävlingarna på Prostsjön 1949 löstes inte mindre än 1450 st tågbiljetter till Värnamo från olika delar av landet.
Dan Forsberg från Vaggeryd var den förare som först kom att nå internationell rycktbarhet. Han upptäcktes 1950 vid isbanetävlingarna på Prostsjön och på sedvanligt sätt tog Vargfar Arne Bergström hand om fyndet.
Ny klubblokal, damklubb bildas
SMK:s rallyförare nådde stora framgångar under 60-talet. Namn som Bertil Johansson, Göran "Siken" Larsson, Börje Carlsson, Olle Johansson var några namn som deltog i Rally och banracingtävlingar i både Sverige och på kontinenten. Detta gav fin PR för klubben. Man sökte länge efter egen klubblokal och den 17 Januari 1961 togs den nya lokalen på Sveavägen i besittning. Här anordnas kurser och månadsmöterna blir rikligt besökta. Tävlingsprogrammet omfattas fortfarande bara biltävlingar.
Damklubben, en guldgruva i dubbel bemärkelse, bildades 1962, och en första sondering av terängen för en ny motocrossbana gjordes. Affären med SVEMO klaras ut och klubben återinträder i dess organisation.
Finnvedsrundan SM-tävling
På bilsidan kan noteras att 1969-års Finnvedsrunda körs som SM deltävling. Totalsegern gick till Stig Blomqvist, Örebro. En uppmärksammad körning gjorde Värnamoparet Ingmar Hultman/Leif Karlsson i en SAAB V4 genom att ta hem segern i klass Junior A Grupp 2. Även 1970 inleddes framgångsrikt av paret Hultman/Karlsson genom att bli totaltrea i 13:e Finnvedsrundan. Totalsegern gick till Per Leijon, Falköping. Många nya duktiga rallyförare från SMK Värnamo härjar vilt i resultatlistorna under de närmaste åren, Thomas Karlsson, Bengt Lundström,Kjell Karlsson, Stefan Einarsson, Hans Peterzon, Kent Johansson, bröderna Svante och Hans Arthursson, är bara några namn. Även ett par tjejer når fina framgångar, Ewa Andersson/Rose-Marie Strand tävlar flitigt och kör även internationelt.
VM i Trial
SMK Värnamo har också stor ungdomsverksamhet med bl a "knattecross" på programet, man startade upp under 70- talet och en av ledarna som var med redan från början var Göran Alexandersson.
1982 blev en milstolpe i SMK:s historia. Den 11 sept. kördes en av deltävlingarna i VM-Trial i Värnamo. Start och målplats var förlagd rill Sporthallen i centrala Värnamo. Tävlingen blev en stor publiksuccé. Segern gick till Belgiern Eddy Lejeune på Honda, som också blev världsmästare -82.
I juni 1992 står också SMK som arrangör för en av deltävlingarna i SM-stadioncross. Tävlingen kör på "Fotbollsplanen" utanför ishallen. 1000-talet kubikmeter grus spreds över planen, bara för att forslas bort omedelbart efter tävlingarna. Överlägsen segrare blev Marcus "Bubben" Hansson från Borås.
Inom klubben har också en arbetsgrupp tillsats som tillsammans med representanter från Värnamo kommun jobbar med ett projekt i trakten av Stomsjö, för att äntligen få ett permanent Motorstadion i närheten av Värnamo.
Under större delen av 1993 fortsätter arbetet, efter klartecken från kommunen, med att bygga motoranläggningen i Stomsjö, man bygger även ett klubbhus med nödvändiga tvätt- och duschmöjligher. Ansvarig för markarbeterna är Anders Fransson som med hjälp av sitt eget företags maskiner lägger ner ett enormt arbete och åtskilliga 100-tals timmar på att schakta material till anäggningen. SMK Värnamos "eget" Motorstadion med crossbana och en kortare träningsslinga för enduro invigs av kommunalrådet Stig Fransson den 11 juni 1994.
Klubbens ordförande under 50 år
2018 - Torgny Henriksson
2017 Morgan Wirestam
1985- 2016 Ingemar Hultman
1983-1984 Jan-Erik Sällqvist
1979-1982 Evald Erlandsson
1977-1978 Jan-Erik Sällqvist
1976 Arne Persson
1974-1975 Lennart Söderberg
1968-1973 Evald Erlandsson
1967 Göran Larsson
1957-1966 Bertil Karlsson
1946-1956 Göran Berlin