Det vi trodde aldrig skulle kunna hända har skett. En svensk motocrossförare har placerat sig som åtta i världens tuffaste supercrosskonkurrens, den amerikanska AMA-serien.
Årets var 1975 och den blågula föraren det handlar om är ingen mindre än motocrossektionens ordförande Jan-Eric Sällqvist.
- Det var en jättegrej bara att vara på andra sidan Atlanten på den tiden. När jag blev proffsförare för Kawasaki i Kanada var det så stort att det hamnade på förstasidan i Expressen med rubriker som motocrossproffs – lika stor som Börje Salming, minns Sällqvist.
Men långt innan dess inleddes förstås den digra portföljen av framgångar på motocrossbanorna. Som 17-åring tog han de första staplande stegen i sin karriär med att både ta sig an motocross och enduro för SMK Värnamo. Redan första säsongen ställde han upp i sin första tävling och den jungfruturen resulterade i en andraplats vid en juniortävling i speedwaymecka Vetlanda. Maskinen under baken var en Husqvarna på 200cc, förövrigt ett märke som man länge skulle förknippa som en trogen partner med Sällqvist.
Redan år två försökte han sig på den internationella marknaden via en öppen tävling i Rostock i forna Östtyskland. Även nu körde Sällqvist en ”husky”, nu av kvartslitersmodell. 1966 debuterade han i VM på den ultrafräna, tillika klassiska banan i Sittendorf, Österrike. Placeringen var allt annat än något han behövde skämmas över då han blev sexa på en Husqvarna 360cc.
Året därpå körde han 500-VM innan han 1968 blev tvåa i enduroklassikern Novemberkåsan efter Hasse Hansson (far till Peter och farfar till nuvarande SM-föraren Rickard). Under perioden 1969-1972 ingick Sällqvist i det svenska Trophylandslaget som körde Six Days, självklart på en Husqvarna men även med en Monark som sitt tävlingsredskap.